Miks on jää lennukitele ohtlik?

Siiri Erala
Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Lennuk.
Lennuk. Foto: Caro / Scanpix
Jääga peavad arvestama nii vees, õhus kui ka maismaal liiklejad. Jää ohtlikkus laevadele ja autodele on lihtsasti mõistetav, kuid kuidas seletada seda, et jää põhjustab pea kümnendiku lennuõnnetustest?

Jää on lennukitele ohtlik, sest lennuki kerele, eelkõige tiibadele kogunedes muudab see nende aerodünaamilisi omadusi. Mõnikord isegi sellisel määral, et tiivad kaotavad võime lennukit õhus hoida ning piloodil kaob kontroll, vahendas Tartu Ülikooli tehnoloogiaportaal Novaator.

«Jää võib tiibadele koguneda juba maa peal olles või õhus lennates. Esimesel juhul kattub lennuki kere õhukese jääkirmega nagu autogi, mis ööseks välja jäetud. Enne lendu puhastatakse lennuki kere lennujaamas spetsiaalse jääd sulatava ainega, näiteks propüleenglükooliga,» rääkis NASA insener Thomas Ratvarsky.

Lennu ajal hakkab jää kogunema lennuki tiibadele ja sabale siis, kui lennuk lendab läbi alajahtunud veepiiskadega pilve. Kui lennuk sellisest pilvest läbi lendab, moodustavad piisad silmapilkselt lennuki tiibu katva tahke jääkihi.

Jää eemaldamiseks on lennukitel kasutusel mitmesuguseid süsteeme. Näiteks liikuvad osad, millega purustada tekkima hakkav jääkiht või mootoritest suunatav kuum õhk, mis takistab jää moodustumist. Väljatöötamisel on ka süsteem, mis eemaldab jääd elektriimpulsse kasutades.

Piloodid kasutavad lennu ajal tavaliselt autopilooti, kuid kui on suur oht jää kogunemiseks, soovitatakse piloodil juhtimine enda õlule võtta. Seda on vaja selleks, et märgata kiiresti võimalikke muutusi lennuki juhitavuses.

Kommentaarid
Copy
Tagasi üles