Piibe Aikio: saamid ei ole laplased ega ammugi mitte päkapikud (7)

Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Ebaõnnestunud foto artikli juures, mis tekitas saamide seas pahameelt. Originaalartikli juures on nii foto kui "Lapimaa" muudetud.
Ebaõnnestunud foto artikli juures, mis tekitas saamide seas pahameelt. Originaalartikli juures on nii foto kui "Lapimaa" muudetud. Foto: Kuvatõmmis Postimehe artiklist

Postimehe reisiportaalis ilmunud artikli ebaõnnestunud pildivalik tekitas Eestis elava saami Piibe Aikio jaoks sügavat nördimust. Avaldame Piibe vastulause täies mahus.

Ma olen terve enda elu pidanud iga kord koguma julgust, et öelda: «Ma olen saam». Sellele järgnevad iga kord küsimused stiilis: «Kas sa siis tunned jõuluvana ka?» «Kas sul mingi haridus ka on?» «Kas sa eladki püstkojas?»

Enne neid küsimusi on muidugi enamasti küsimus «Misasi?». Kõik aga saavad aru kui kasutada sõna «laplane».

Sõna laplane, kuitahes «eesti rahvapärimuse kohane» see ka on, on saamidele solvav sõimusõna, sest see on nendele võõraste sissetungijate, kolonialistide poolt antud halvustav nimetus. Samamoodi, nagu ei sobi öelda «eskimo», kuigi see meile seondub mõnusa jäätisega. Inuiitidele on see valus, mitteaustav ja halvustav. Sõna «neeger» on teine analoogiline näide.

Saan aru, et enamasti ei mõelda selliseid küsimusi kuidagi halvasti ja mul on hea meel, kui saan inimestele rääkida, kuidas päriselt on. Siiski nõuab see iga kord pingutust ja julgust, sest kunagi ei saa inimeste reaktsiooni ette näha.

Postimees aga avaldas hiljuti sellise artikli. Artikkel ise on enam-vähem okei, aga selle juures olev pilt tekitas minus vähemalt vastikustunde. Ainult pilt poleks ka veel midagi hullu, aga just see, millises kontekstis see avaldati!

Vaadates seda tekib küsimus, et milleks ma üldse üritan kellelegi rääkida, kuidas päriselt on? Samal ajal luuakse taaskord pilt, et saamid on kõigest jõuluvana päkapikud. Kusjuures enamasti need päkapikud, kes jõuluvana juures töötavad, ei ole saamid ja neil pole isegi mitte päris rahvariided seljas. Selliste päkapikkude vastu oleme me pidevalt võidelnud ning Soomes on jäänud selliste piltide levitamine vähemaks. Eestisse pole see teadmine aga ilmselgelt jõudnud.

Lisaks sellele, et see Postimehe poolt töökuulutusele lisatud pilt niigi vastik on, teeb asja veelgi hullemaks, et see avaldati Hõimupäevade ajal. Kordki näen ma ka Eestis teisi põlisrahvaid. Tunnen, et ma kuulun kuhugi ja ma ei pea iga kord ennast tutvustades tervet Saami ajalugu ja kultuuri lahti seletama. See tekitab minus hea ja sooja tunde. Kuid siis ma näen sellist pilti ning jälle tunnen, kuidas ka mind on juba lahterdatud päkapikuks, veidrikuks, klouniks ja seda nimekirja võiks jätkata lõpmatuseni. Eks mõtelge ise, mis pilt teil saamidest tekib seda pilti vaadates ja teksti lugedes.

Miks ma nii pika teksti kirjutasin? Sest ma tahan, et inimesed teaksid, miks mulle ei meeldi stereotüübid. Miks see teeb haiget. Miks isegi selline pisiasi, nagu valesugune pilt uudise juures väärib nii pikka teksti.

*Originaalartikli foto ning sõna Lapimaa on nüüdseks muudetud.

Kommentaarid (7)
Copy

Märksõnad

Tagasi üles