Euroopa Kohtus selgus, kes peab lennuki hilinemise eest vastutama

Reisile.ee
Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Foto on illustratiivne
Foto on illustratiivne Foto: Caro / Sorge / Scanpix

Euroopa Kohus tegi eile olulise lennureisijate õigusi puudutava otsuse. Juhul, kui lennureis pikalt hilineb, maksab kompensatsiooni lennu müünud ja korraldanud lennufirma, mitte see, mis lendu reaalselt opereeris.

Kui varasemalt ei olnud täit selgust, kas lennuki hilinemise eest vastutab lendu reaalselt opereerinud või pelgalt müünud lennufirma, siis Euroopa Kohtu eilse otsusega on asi selge: vastutab lennufirma, mis lendu müüs, vahendas trip.ee reisiportaal.

Lennunduses pole midagi erilist selles, kui pärast lennupileti ostmist avastab reisija, et lendu teenindab hoopis teine lennufirma koos oma meeskonnaga. Inglise keeles on selle kohta kasutusel termin wet lease, mis märgib olukorda, kus üks lennufirma ostab teiselt lennufirmalt sisse kogu lennuteenuse (lennuki, meeskonna, hoolduse ja kindlustuse).

Lennufirmad kasutavad seda juhul, kui endal jääb mõnel liinil lennukitest ajutiselt vajaka, vahel ka mõnel muul põhjusel. Näiteks Egiptuse riigile kuuluv EgyptAir ei saa poliitilistel põhjustel lennata Iisraeli ja kasutab selleks virtuaalfirmat Air Sinai, mis ostab EgyptAirilt sisse kogu lennuteenuse.

Milline lennufirma aga lennu eest lõplikult vastutab sai selguse tänu sakslaste poolt Euroopa Kohtusse kaevatud juhtumile, kus TUIfly Hamburgist Cancuni mineva lennu väljumine hilines oluliselt.

TUIfly kasutas antud juhul lendamiseks teise lennufirma teenuseid, milleks oli Thomson Airways. Piletid olid väljastatud TUIfly poolt märkega, et lendu opereerib Thomson Airways. Kuna väljumine hilines, pöördusid reisijad kompensatsiooninõudega Thomson Airwaysi poole, mis aga kompensatsiooni maksmisest keeldus. Lennufirma viitas, et kuigi kasutusel oli nende lennuk koos meeskonnaga, on lendu opereerivaks firmaks siiski TUIfly.

Tundub, et ka Hamburgi maakohtu kohtunikes tekitas olukord segadust, mistõttu pöördusid nad Euroopa Kohtusse, et saada selgust, kuidas tuleks tõlgendada mõistet «lendu opereeriv firma».

Eile, 4. juulil 2018 saabus Euroopa Kohtu otsus, kus on selgelt kirjas, et lennu opereerijaks tuleb lugeda lendu korraldanud firma, antud juhul TUIfly, mis ühtlasi vastutab ka tekkinud nõuete rahuldamise eest. See, et TUIfly broneeringus oli lendu opereerivaks lennufirmaks märgitud Thomson Airways, ei puutu antud juhul asjasse.

Otsus pakettreisi korraldajaid ei mõjuta

Kuigi trip.ee portaalis tekkis küsimus, kas Euroopa Kohtu otsus võib laieneda ka pakettreise müüvate reisikorraldajate ja neile lennuteenust pakkuvate lennufirmade suhtele, siis Tarbijakaitseameti hinnangul sellist seost siiski pole.

Ehk siis kui rohkete hilinemiste poolest silma jäänud Smartlynxi lennud on ostetud Novatoursi reisikorraldaja kaudu, siis vastutab ja kompensatsiooni peab maksma siiski Smartlynx, mitte Novatours. Tarbijakaitse kinnitusel laieneb otsus vaid lennuettevõtjatele. 

«Novatours ei ole lennuettevõtja. Novatousi pakettreiside puhul, mille osaks võib olla ka SmartLynx Airlines Estonia OÜ tšarterlend, on tegutsevaks lennuettevõtjaks siiski SmartLynx Airlines Estonia OÜ,» selgitas Tarbijakaitseameti kommunikatsiooniekspert Pille Kalda.

Kalda lisas, et lennu hilinemise või tühistamise korral hüvitise maksmist reguleerib Euroopa Liidu määrus 261/2004. «See määrus panebki hüvitise maksmise kohustuse tegutsevale lennuettevõtjale, mitte pakettreisi korraldajale,» sõnas ta.

Kommentaarid
Copy
Tagasi üles