Kui pikalt suudab lennata lennuk, mille mõlemad mootorid on üles öelnud? (8)

Agaate Antson
, Reisile.ee toimetaja
Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
2015. aastal Egiptuses alla kukkunud lennuki mootor
2015. aastal Egiptuses alla kukkunud lennuki mootor Foto: Maxim Grigoriev/AP

Isegi kui lennuki mõlemad mootorid õhus üles ütlevad, ei tähenda see veel seda, et lennuk kohe alla hakkaks kukkuma.

2001. aastal lakkasid 293 reisija ja 13 meeskonnaliikmega Air Transati lennuki mõlemad mootorid Atlandi ookeani kohal töötamast. Torontost Lissaboni suundunud lennukist oli terve lennu ajal kütust lekkinud ning kuus tundi pärast õhkutõusu lõpetas üks kahest mootorist töö, kirjutas Telegraph.

Pärast mootori üles ütlemist ja kütuselekke avastamist teatas piloot Robert Piche, et lennuk suundub Assooridele hädamaandumist tegema. Kümme minutit hiljem aga lõpetas ka teine mootor töö.  

Piche ja tema kaaspiloot Dirk DeJager jätkasid lennukiga liuglemist veel 19 minutit ning ligi 120 kilomeetrit, kuni lõpuks tehti raske maandumine Assooridel asuva Lajesi saare õhubaasis.

Vajaliku kõrguse saavutamiseks ilma töötavate mootoriteta, pidid piloodid tegema mitmeid pöördeid ja ringe ning lõpuks maanduti kohmakalt ja hüplikult maandumisrajal. Kõik pardal olnud jäid ellu ning lennuk läks ajalukku kui kõige kaugemale ilma töötavate mootoriteta sõitnud lennuk.

See lugu on heaks meeldetuletuseks sellest, et isegi kui lennuki mõlemad mootorid lennu ajal üles ütlevad, on veel lootust elusalt ja tervelt maanduda.

Kuigi see võib olla üllatav, pole pilootide jaoks lennukiga nii-öelda tühikäigul lendamine üldse mitte ebatavaline, selgitas piloot ja kirjanik Patrick Smith. Tema sõnul sõidavad piloodid aeg-ajalt tühikäigul (ehk ilma mootorijõuta) pea iga lennu ajal ning võrdleb seda autoga tühikäigul mäest alla sõitmisega.

Eri lennukitel on ka erinevad liuglemise ja kõrguse kaotamise suhted. Kui lennuki liuglemise ja kõrguse kaotamise suhe on näiteks 10:1, tähendab see seda, et iga kümne kilomeetri läbimisel kaotab lennuk ühe kilomeetri kõrgust.

Lennukid lendavad tavaliselt ligi 11 kilomeetri kõrgusel, mis tähendab, et kui 10:1 suhtega lennuk kaotab mõlemad mootorid suudab ta edasi liuelda veel ligi 120 kilomeetrit enne maale jõudmist.

Kuigi mõlema mootori üles ütlemine on äärmiselt vähetõenäoline, on seda siiski kütusekao, vulkaanilise tuha või lindudega kokkupõrgete tõttu ette tulnud. Mitmel korral ajaloos on lennumeeskonnad suutnud olukorra päästa ning ilma ühegi hukkunuta lennuki maandada. 

Kommentaarid (8)
Copy
Tagasi üles