Hüljatuna seisnud maailma üks kaunemaid lennujaamu ärkab taas elule (3)

Hanneli Rudi
Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
TWA terminalis kasutati esmakordselt mitmeid lahendusi, mida tänapäeval peetakse tavalisteks.
TWA terminalis kasutati esmakordselt mitmeid lahendusi, mida tänapäeval peetakse tavalisteks. Foto: Bebeto Matthews/AP

Kaua hüljatuna seisnud Trans World Airlinesi (TWA) terminal on ilmselt New Yorgi JFK lennujaama kõige tuntum terminal, selle kavandas kuulus soome-ameerika arhitekt Eero Saarinen.

Terminal avati 1962. aastal, kui JFK lennujaam kandis veel nime Idlewildi lennujaam, kirjutab portaal abandonedspaces.com. Saarineni terminali kasutasid vaid TWA kliendid ning see pälvis suurt tähelepanu nii arhitektuuri- kui ka ärimaalimas.

TWA terminal John F. Kennedy International Airport lennujaamas.
TWA terminal John F. Kennedy International Airport lennujaamas. Foto: Kathy Willens/AP

Saarinen lähtus terminali luues lennufirma identiteedist ja logost. Linnukikujulises hoones oli hoolikalt kavandatud sisekujundus. Nii hoone sisekujundus kui ka selle arhitektuur on tunnistatud mälestisteks. Tiibadekujuline katus kaardub üle peaterminali keskosa, saabumis- ning lahkumiskoridoride lahendus on midagi enneolematut – need on punase vaibaga kaetud torud.  

Maast laeni akendest avaneb suurepärane vaade saabuvatele ja õhku tõusvatele lennukitele. Kummaliselt kõverad seinad ja välisilme annavad kogu ehitisele pisut sürrealistliku mulje.  Kui hoone rajamise ajal selle kohta küsiti Saarinenilt, siis selgitas ta: «Me soovime, et reisijad läbiksid täiuslikult kujundatud keskkonna, kus üks osa kasvab loomulikult välja teisest ning kõik moodustaks ühtse terviku».

TWA terminalis kasutati esimest korda lahendusi, mis tänapäeval on igas lennujaamas, näiteks pagasikarusselid ja –kaalud, elektroonilised tablood, üldine teavitussüsteem ning sisetelevisioon.

Terminal oli mõeldud vaid TWA lennufirma klientidele ning seal oli kõik pisimagi detailini läbi mõeldud.
Terminal oli mõeldud vaid TWA lennufirma klientidele ning seal oli kõik pisimagi detailini läbi mõeldud. Foto: Bebeto Matthews/AP

See oli armas lennujaam, kuni suured lennukid hõivasid nii lennujaamad kui ka taeva. Sarnane saatus ootas paljusid lennujaamu, mis olid kavandatud enne suurte lennukite ajastut. Need olid liiga väiksed ja mugavad, et suuta vastu võtta massiliselt reisijaid ning ei vastanud enam ka turvalisusnõuetele. Samuti ei võimaldanud sisekujundus neid ümber ehitada muutunud lennundusmaailma nõuetele vastavaks.

Eero Saarineni kavandatud terminalist saab varsti hotell.
Eero Saarineni kavandatud terminalist saab varsti hotell. Foto: Bebeto Matthews/AP

1990. aastal müüs TWA terminali koos kogu oma varaga American Airlinesile, 2001. aasta oktoobris sulges TWA terminal oma uksed ja jäi hüljatuna seisma. Vahepealsetel aastatel oli laual plaan ehitada terminal ringi konverentsikeskuseks või restoraniks ning laiendada seda kahe uue terminali võrra. Selle idee vastu olid nii tuntud arhitektid kui  New Yorgi kultuuriväärtuste kaitsjad, kelle sõnul oleksid uued terminalid lämmatanud Saarineni hoone mõju ning TWA terminal oleks hakanud välja nägema nagu kärbes merevaigus.

Nüüd on terminali saatus selgunud ning järgmisel aastal oodatakse sinna taas reisijad, kes jääksid sinna paigale pikemaks ajaks. Nimelt ehitatakse see ringi hotelliks.

Rohkem pilte terminalist näeb siit.

Kommentaarid (3)
Copy
Tagasi üles