Kui palju on maailmas lennukeid?

Johanna Vahuri
, Reisile.ee toimetaja
Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Lennukid
Lennukid Foto: Vida Press

Inimesed on lennukeid transpordivahendina kasutanud vaid veidi üle 100 aasta, kuid selle vähese ajaga on need masinad täitnud terve meie taevalaotuse.

Ilusa ilmaga välja astudes ei ole keerukas märgata valgeid jutte, mida lennukid endast maha jätavad, neid on ohtralt ja neid näeb pea igas maailma paigus. Sel aastal lendab reisilennukitega umbes neli miljardit reisijat, mis on kaks korda rohkem, kui 12 aastat tagasi, vahendab Telegraph.

Selleks, et sellise mahuga toime tulla, läheb vaja ka järjest enam lennukeid. Lennukite koguarvu jälgimine, vaatamata tootjate infole ja registreerimisnumbritele, ei ole lihtne. Ascendi lennuanalüütikute hinnangul on hetkel kasutuses umbes 23 600 lennukit ning nende hulgas on ka kaubalennukid. Nende arvates võib aga veel umbes 2500 lennukit lihtsalt niisama seista ja oma korda oodata.

Samas on Airliners.net entusiastid kindlad, et reisi- ja sõjalennukeid kokku on maailmas umbes 39 000 ning läbi ajaloo on neid kokku olnud rohkem kui 150 000. Seega kindlat arvu on raske määrata, kuid suurusjärk on sellele vaatamata selge.

Rahvusvahelise tsiviillennu organisatsiooni hinnangul on iga 15 aastaga maailma lennupark kasvanud kahekordseks. Taaskord peaks see juhtuma 2030. aastal.

Üks maailma suurimaid lennukitootjaid Boeing on sellega ka nõus. Nende kalkulatsioonide kohaselt on järgmise 20 aasta jooksul vaja veel lisaks 39 620 uut lennukit, seega 2037. aastaks peaks maailmas olema juba umbes 63 220 lennukit. Nendest tuleb veel maha arvestada lennukid, mis vahepeal pensionile jäävad.

«Meie kalkulatsioon põhineb lennufirmade kasvul ja vanade lennukite asendamisel. Pole kahtlustki, et reisijate nõudlus järjest kasvab,» sõnas Boeingu esindaja.

Kes ehitab lennukeid?

Peamised tootjad on Boeing ja Aribus, kelle aastatulu 2014. aasta seisuga on vastavalt 90 miljardit ja 81 miljardit dollarit. Need kaks firmat võistlevad teineteisega igal aastal, et saavutada turul liidripositsioon. 2016. aastal ehitas Airbus 688 uut lennukit, Boeing aga 748. Samas on aga selle aasta juuli seisuga Airbusil ootamas rohkem kui 17 000 tellimust, kuid Boeingul kõigest 5705.

«Kui pingeline on meie vaheline konkurents? Mitte nii hull kui Coca Cola ja Pepsi vahel, kuid siiski päris pingeline,» sõnas Airbusi tegevjuht John Leahy.

Boeingu kõige populaarsem lennukimudel on 737, mida on 1967. aastast alates toodetud erinevate variantidena kokku 9600 tükki. Airbusi perekonnast on kõige suurem A320, mida on 1988. aastast toodetud kokku 1696 tükki. Neid kaht on reisilennukitest kõige rohkem toodetud. Kolmandale kohale jääb Boeing 777.

Üldises arvestuses teeb teistele tootmisnumbri poolest pika puuga ära aga väike Cessna 172, mida on alates 1956. aastast tehtud kokku rohkem kui 44 000 tükki.

Eelmise aasta suve seisuga on maailma juhtiv lennufirma American Airlines, kelle lennupargis ilutseb 1789 lennukit nende hulgas ka need, millega opereerivad regionaalsed partnerid. Esiviisik jääb täielikult Ühendriikide kanda. Esimese odavlennufirmana võib leida Ryanairi kümnendalt kohalt ja nende valduses on 398 lennukit.

Ometi mahuvad need lennukid kõik ka taevalaotusele ära. Kõige tihedam aeg lendamiseks on juulis ja augustis reedeti kella kahe ja nelja vahel Greenwichi aja järgi. Sel hetkel võib õhus olla korraga rohkem kui 16 000 lennukit, selgitas FlightRadar24 esindaja Ian Petchenik. Samal ajal jaanuaris või veebruaris võib taevalaotusel olla korraga 13 000 lennukit.

Kommentaarid
Copy
Tagasi üles