15 huvitavat fakti pikamaalendudest

Johanna Vahuri
, Reisile.ee toimetaja
Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Lennuk
Lennuk Foto: Vida Press

Lennundus pakub alati põnevaid fakte, millest paljud kuulnudki pole. Eriti nüansirohked on pikamaalennud, kus tunde tuleb vastu pidada nii reisijatel, pilootidel kui pardameeskonnal.

Telegraph pani kokku nimekirja põnevatest faktidest, mida pikamaalendudest keegi teada ei pruugi. Kõik lennukid ja lennud on erinevad ja need teadmised on kogutud Qantase lennul Londonist Sydneysse. 

1. Lennukites on salajane magamistuba

Kuigi lennukites tavaliselt üleliia ruumi ei ole, siis on sinna ära mahutatud magamisase pardameeskonnale, kus nad pikkade lendude ajal saavad tukastada, puhata või tüütute reisijate eest ära põgeneda. Peidetud korteris on mitu magamisaset, mõned istmed ja isegi eraldi tualett.

2. Pagasiruumis võib olla ninasarvik

Lennukites transporditakse alati loomasid. Qantas veab ühest kohast teise aastas keskmiselt 65 000 lemmiklooma. Mõnikord võetakse kaasa aga ka suuremad loomad. Teiste hulgas on ette tulnud, kui on vaja transportida ninasarvikut ja ka nemad pannakse tavalistele reisilennukitele.

3. Pärast igat lendu asendatakse 40 000 eset

See number kehtib Qantase Airbus A380 lennuki kohta. Sinna hulka kuuluvad 70 toidukäru sisu, 2500 joogiklaasi ja 5000 söögiriista.

4. Kui reisija hilineb tekib kaos

Kui reisija on end lennule juba registreerinud ja pileti kätte saanud, kuid väravasse enam ei ilmu, siis lennuk niisama õhku tõusta ei saa. Inimese otsinguid alustatakse umbes 15 minutit enne õhkutõusu aega. Reisijale helistatakse ka mobiilile, lootuses, et ta vastab. Lennufirmad annavad endast kõik, et reisijad üles leida, sest kui see ei õnnestu, tuleb sellega kaasa korralik hilinemine, sest pagasiruumist on vaja kätte saada ka tema pagas, sest ükski kohver ei tohi lennata ilma omanikuta. Hilinemised lähevad igal aastal lennunduses maksma keskmiselt kaheksa miljardit dollarit, sest lisa tuleb maksta meeskonnale ja hooldusmeeskonnale ning sageli on vaja tankida juurde ka kütust.

5. Lennukiga on ilmselt midagi viga

Lennuki sensorid saadavad lennuki kohta pidevalt infot maapealsele meeskonnale ja väikesed vead on üsna tavalised. «Kõikidel lennukitel on väikseid vigasid. See on nagu auto, kas tuhatoos on täis või aken ei lähe korralikult alla, midagi sellist lihtsat,» sõnas mehhaanikajuht David Parton.

6. Igal aastal serveeritakse õhus miljard rooga

Ainuüksi Qantas serveerib pikamaalendudel igal aastal 7,5 miljonit einet. 400 000 nendest on esimeses klassis, kaks miljonit äriklassis ja viis miljonit tavaklassis. Kõik eined valmistatakse suurtes köökides ja mitte lennukites. Qantas kasutab üht toitlustusfirmat Londonis, kus töötab 105 kokka, kes teevad 31 000 rooga päevas.

7. Meeskonnaliikmetel on salajased koodsõnad

Igal meeskonnal võivad need sõnad olla erinevad. Kui kohustuslikest protseduuridest lähtuvad sõnad on alati ühed, siis muud vestlused on iga meeskonna enda teha. Nii võib Qantase lennul kuulda, kuidas räägitakse Tom Cruisest. See ei tähenda aga, et kuulsus istuks lennukis vaid tegelikult peetakse vestlust kohvist ja teest.

8. Tualette puhastatakse väga sageli

Puhastust tehakse tualettides umbes iga poole tunni tagant, siis koristatakse ära kõik mustus ja täidetakse taas seebihoidikud ja vahetatakse käterätikud. Tasub silma peal hoida, millal see puhastus käib, sest pärast seda on kõige parem tualetti kasutada.

9. Mõnikord antakse paremaid istekohti

Seda ei juhtu just sageli, kuid mõnikord võib tavaklassi reisija saada endale esimese klassi koha. Tavaliselt aitab sellele kaasa see, kui reisid üksi, sest suuri seltskondasid üldjuhul paremasse klassi ei tõsteta.

10. Reisijad esitavad kummalisi nõudeid

Väidetavalt ei ole kuigi haruldased isegi abieluettepanekud. Lisaks on pardameeskonna liikmed näinud igasuguseid veidruseid, keset lendu on hakatud striptiisi tegema, beebisid on topitud pagasiriiulile ja hügieenisidemeid on kasutatud näomaskina.

11. A380 lennuki taga lendamine võib olla ohtlik

Suur lennuk jätab endast maha üsnagi ebastabiilse õhu, mis mõnda aega veel püsib enne kui vaikselt ära hajub ja olukord normaliseerub. Kui väikelennuk peaks sellise õhuvoolu sisse sattuma, võib see lennuki kummuli keerata.

12. Autopiloot teeb ära suure osa tööst

Tavalennul teeb autopiloot ära umbes 90 protsenti tööst. Pilootide vastutusalas on peamiselt õhkutõus ja maandumine, millest viimane on ka terve lennu kõige keerulisem osa.

13. Tualette keset lendu ei tühjendata

Ei ole mingit võimalust, et tualetti lastud sisu võidakse õhus lennukist välja lasta. Pärast maandumist imetakse nii sinine vedelik kui ka reisijate lisandused sellele suurde paaki.

14. Lennuki saavad väga mustaks ja nend pesemine säästab raha

Kuigi õhk nii kõrgel on puhas, siis saavad lennukid ikka mustaks. Määrdumist põhjusavad muuhulgas putukad, heitgaasid ja lekked. Seetõttu tuleb lennukit ka pidevalt puhastada, sest puhas lennuk kulutab märgatavalt vähem kütust.

15. Lendamine võib sind haigeks teha

Kui su organism on nõrk ja kardad haigestumist, siis ei maksa lennukisse ronida.  Lennukis on külmetushaiguse saamine kuni sada korda tõenäolisem. Kuna õhus on väga vähe niiskust, levivad pisikud eriti hästi. 

Kommentaarid
Copy
Tagasi üles