Seitse nippi, kuidas osta piletit välismaa üritusele

Eleen Laasner
, reporter
Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Järelturult välismaa kontserdile piletit ostes tuleb olla tõeliselt ettevaatlik, et mitte petturite otsa langeda.
Järelturult välismaa kontserdile piletit ostes tuleb olla tõeliselt ettevaatlik, et mitte petturite otsa langeda. Foto: 13thWitness/AP

Tihti käiakse teistes riikides mitte ainult puhkust nautimas, vaid reis ühildatakse mõne huvi pakkuva kontserdi, festivali või spordiüritusega. Sageli on tarvis osta pilet juba varem. Kui aga ametlikest müügikanalitest on piletid välja müüdud, pööratakse pilk järelturule. Paraku ei ole iga sealne ost turvaline.

Otse korraldajalt või ametlikult edasimüüjalt ostes võib tarbija olla kindel, et tegemist on originaalpiletiga. Samas võib juhtuda, et tekib soov minna üritusele, mis on juba välja müüdud. Seetõttu on loodud hulk internetiplatvorme, kus tegutsevad järelturu piletimüüjad. Tihti, eriti populaarsete ürituste puhul, on selliste piletite maksumus tunduvalt kõrgem, kui pileti esmane müügihind. Järelturu pileteid võivad müüa nii teised füüsilised isikud kui ka juriidilised isikud ning ost võib osutuda üsna problemaatiliseks.

Veendu, et tehingule kehtiksid tarbijakaitseõigused

Tarbijakaitseõiguste olemasolu tehingu kehtivusele on oluline siis, kui piletite seaduslik müüja otsustab ürituse ära jätta. Tarbijakaitseseadus ning ELi tarbijaõigusealased direktiivid piiriüleste ostude puhul ei kehti juhul, kui tegemist on kahe eraisiku vahelise tehinguga. Kontrolli kindlasti müüja koduleheküljel olevaid üldtingimusi. Veendu, kas platvorm, mille kaudu ostad, pakub tehingule täiendavat kaitset, näiteks kantakse piletiraha algselt deposiitarvele ning kui ostjal on pilet käes, siis saab ka müüja raha kätte.

Hoidu hangeldajate eest

Hangeldaja (inglise keeles scalper) on isik, kes ostab populaarsete kontsertide ja spordiürituste pileteid hulgi ning teenib tulu sellelt, et müüb pileteid järelturul algsest ostuhinnast tunduvalt kõrgema hinnaga. Selline müüja on reeglina füüsiline isik. Temaga tehtud tehingule ei kohaldu tarbijaõigus ning probleemide tekkimisel ei ole tarbijakaitseametil ega Euroopa Liidu tarbija nõustamiskeskusel võimalik piletiostjat abistada.

Kontrolli, kas pilet on nimeline

Järelturu piletite soetamine ei ole ebaseaduslik, kuid kindlasti on oluline kontrollida, kas pilet on personaliseeritud ehk konkreetse isiku nimele väljastatud. Paljud rahvusvahelised festivalid ja suured spordiüritused on järelturu ning vahendajate vältimiseks loonud süsteemi, kus pileti soetamisel ning hiljem ka festivali- või üritusealale sisse saades on vaja tõendada, et pilet on just ostja nimele soetatud. Sageli on vajalik selleks esitada isikut tõendav dokument. Kui nimi piletil ja dokumendil ei klapi, võivad korraldajad ürituse külastaja ukse taha jätta.

Veendu lõpphinnas

Mitmel juhul on tarbijate mureks, et veebileheküljel kuvatud pileti hinnale lisanduvad täiendavad tasud. Näiteks teenustasu (service charge), broneerimistasu (reservation fee) ja pileti turvalise edastamise tasu (secure ticket delivery). Sealjuures ei ole sageli ostuprotsessi käigus tasude suurust määratletud, need on vaid välja toodud väikeses kirjas ning vähemärgatavalt ja ostuprotsessi kõige viimases staadiumis.

Veendu pileti originaalsuses

Garantiid pileti ehtsuse kohta ei ole, ent enne maksmist küsi müüjalt pileti seerianumbrit ning kontakteeru pileti väljastanud ettevõtte või ürituse korraldajaga. Vastasel juhul võid kontserdi ära jäämisel ning piletite tagasi ostmisel ilma jääda piletihinna hüvitamisel saadavast rahast. Mõni edasimüüja müüb pileteid juba enne ametlikku piletimüügi algust. Selline piletite müümine ei ole võimalik, sest piletite müüja teavitab reeglina täpse kuupäeva ja kellaaja, millal algab piletimüük.

Kontrolli müüja tausta

Tausta saab kontrollida ka lihtsalt interneti otsingumootoris, uurides teiste tarbijate kogemusi. Lisaks on mõnes riigis veebilehekülg, millel on välja toodud ebaausate piletimüüjate must nimekiri. Näiteks on Belgias taoline veebilehekülg täitsa olemas. Kuigi see on vaid hollandi ja prantsuse keeles, saab musta nimekirja lisatud piletivahendajatega tutvuda.

Mida teha, kui oled raha maksnud, kuid piletit ei saanud

Kontakteeru kauplejaga mitte ainult telefoni teel, vaid ka kirjalikult. Kui tasusid piletite eest krediitkaardiga, saad abi saamiseks pöörduda oma kaardi väljastanud panga poole. Euroopa Liidus registreeritud kauplejalt soetatud pileti puhul saad abi paluda Euroopa Liidu tarbija nõustamiskeskuselt Eestis.

Autor: Heldin Malmet, tarbijakaitseameti ELi tarbija nõustamiskeskuse jurist

Kommentaarid
Copy
Tagasi üles