Gaasibussid tulevad ühes tanklaga

Risto Mets
Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Tartusse Tähe tänava lõppu rajatavat tanklat saavad kasutada liinibussid ja teisedki gaasiga töötavad sõidukid.
Tartusse Tähe tänava lõppu rajatavat tanklat saavad kasutada liinibussid ja teisedki gaasiga töötavad sõidukid. Foto: Tartu linnavalitsus

Koos uhiuute bussidega saabuvad uuel aastal tartlasi teenindama ka viis gaasi jõul liikuvat ühissõidukit. Et aga bussid sõita saaksid, on tarvis tanklat, ning see valmib märtsis.


Jaanuari algusest võtab Sebe Tartu linnaliinid GoBusilt üle ning paneb inimesi sõidutama 51 uut ja lubaduse järgi ka senisest mugavamat autobussi. Paar kuud hiljem sõidavad tänavatele aga viis ühissõidukit, mille paneb liikuma metaan.

Teisipäeval kinnitas linnavalitsus projekteerimistingimused, et Tähe 135e krundile saaks kerkida surugaasitankla. Selle rajab AS Eesti Gaas oma kulude ja kirjadega ning ka krunt kuulub gaasifirmale.

Tartu abilinnapea Margus Hansoni sõnul on linnavalitsus väga rahul, et Eesti Gaas sellise koha leidis. «Gaasifirma on huvitatud müümisest ja bussifirma kütusest. Firmad said kokkuleppele ning linnavalitsusel oli täita vaid toetav roll,» selgitas Hanson.

Mõttelaadi murdmine

«Muudatused ei tule kergelt,» sedastas Hanson ning lisas, et gaasibusside kasutamise nõude kirjutas linnavalitsus liiniveohankesse sisse just arusaamade murdmise eesmärgil. Õigupoolest võttis linn sellise kohustuse juba osalemisega rahvusvahelises programmis «Baltic Biogas Bus».

Ideaalina võiks kõik bussid juba praegu gaasiga sõitma panna, kuid gaasibuss on hinnanguliselt 20 protsenti ehk 400 000 kuni 500 000 krooni kallim kui diiselbuss. Gaasi soodsam hind võiks aga selle vahe kompenseerida.

Gaasi hind sõltub küll teiste kütuseliikide hinnast, kuid see on püsinud siiski madalamana kui naftal baseeruvad kütused. Kui kasutada gaasi mootorikütusena, siis ei pea selle pealt maksma ka aktsiisi.

Järgmise sammuna võiks gaasitranspordile üleminekut kaaluda näiteks mõni prügifirma, leidis Hanson.

Linnapea Urmas Kruuse lisas, et keskkonnasõbralikkus peab olema üks Tartu linna suundadest.
Kaugemas tulevikus võiksid tänavatel sõita hoopis elektriga töötavad bussid, leidis meer. Seda seetõttu, et elektrit saab toota kohalikust toorainest.

Planeeritud viivitus

Abilinnapea Margus Han­son märkis, et Sebe tegi ettepaneku võtta gaasibussid kasutusele võimalikult kiiresti. Tema sõnul ei jõua aga Eesti Gaas uueks aastaks kõigega ühele poole ning tankla valmib märtsiks.

Sebe esindaja, Ekspressbussi tootejuhi Kadri Johansoni sõnul sobib aga tankla valmimine märtsis neile väga hästi, kuna selgus, et ka gaasibusside kohalejõudmine võtab kauem aega.

Johansoni kinnitusel on gaasibusside kasutuselevõtt küll keskkonnasäästlik samm, ent kui kalliks kujuneb nende kasutamine, pole teada. Varem ei ole Eestis liiniveos gaasibusse kasutatud.

Tootejuht selgitas, et gaasibuss ise maksab ligikaudu 20 protsenti rohkem kui diiselbuss. Kas odavam kütus ka kallima bussi soetamise kompenseerib, selgub alles aja jooksul pärast nende kasutusele võtmist.

«Kui aga Tartu linn peaks otsustama veomahtu suurendada ning valib selle tarbeks gaasibussid, siis Sebe täidab meeleldi selle tellimuse,» lisas Johanson.

Kommentaarid
Copy
Tagasi üles