Kümme paremat sihtkohta jalgratturile

Siiri Erala
Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Amsterdam võib uhkeldada maailma kõige jalgrattasõbralikuma linna tiitliga.
Amsterdam võib uhkeldada maailma kõige jalgrattasõbralikuma linna tiitliga. Foto: Caro / Scanpix

Keskkonnaküsimused ja kütuste kallinemine on jalgrattasõidu mitmetes maailma linnades taas ausse tõstnud, meestele suunatud veebileht AskMen.com selgitas neist välja paremad.

1. Amsterdam, Holland

Amsterdam on maailma kõige jalgrattasõbralikum linn, kus ligi 40 protsenti kõikidest reisidest tehakse jalgrattaga. Avalikes kohtades on võimalik rattaid rentida ja raudtee peajaama lähistele plaanitakse ehitada suurt rattaparkla.

2. Kopenhaagen, Taani

Kopenhaagenis kasutab tööle sõitmiseks regulaarselt jalgratast kolmandik elanikest. Linna poolt korraldatud punktidest saab ratta tasuta: laenutamisel tuleb küll teatud summa maksta, kuid selle saab pärast sõitu tagasi.

3. Bogota, Kolumbia

Bogotas pole otsustajad jalgrattasõbraliku linna kujundamiseks nii palju vaeva näinud kui mõned Euroopa ja Ameerika linnad. Kuid fakt, et vaid 13 protsenti sealsetest inimestest on autoomanikud, teeb sellest siiski suurepärase koha kahel rattal liikumiseks. Tähelepanu väärib siiski see, et korra nädalas sulgevad Bogota võimud autodele hulga teid laskmaks nii vabamalt liikuda jalgratturitel, uisutajatel ja jalakäijatel.

4. Curitiba, Brasiilia

Curitiba on jalgrattakultuuri juurutamisega tegelenud üle 40 aasta. Tulemuseks on kõikjaleulatuv jalgrattateede võrgustik. Lisaks teeb hoogsalt tööd aktivistide kogukond, kelle eesmärk on edendada jalgrattaga sõitmist kui alternatiivi autoga ummikutes seismisele.

5. Montreal, Kanada

Paar aastat tagasi tuli Montreal välja plaaniga teha 134 miljoni dollari eest korda jalgrattateed ja kujundada linnas jalgrattasõbralikum atmosfäär. Praegu võib linn uhkeldada 3800 kilomeetri jalgrattateedega ja Põhja-Ameerikas esimese omataolise rataste laenutusprogrammiga Bixi.

6. Portland, USA

Portland on ehitanud äärelinna ja keskust ühendavad jalgrattateed, nii et autoga sõitmine ei ole paljudele üldse vajalik. Lisaks on vähemkindlustatutel võimalus saada linnalt soodsa hinnaga jalgrattaid, mille komplekti kuuluvad kiiver, lukk, pump, kaardid ja vihmavarustus. Jalgrattateid ja –radu on linnas üle 450 kilomeetri ja 9 protsenti kõikidest sõitudest teevad linnaelanikud rattaga.

7. Basel, Šveits

Basel on oma linnatänavad spetsiaalselt jalgratturite jaoks kohandanud ja toetab rataste laenutusprogramme, mis võimaldavad kaherattalistel liikuda nii kohalikel kui ka turistidel.

8. Barcelona, Hispaania

Nagu mitmed teised suured Euroopa linnad on Barcelonas olemas kõikidele nõudmistele vastavad sõidurajad, valgusfoorid ja kaardid, kuid lisaks on sinna rajatud roheline linna ümbritsev jalgrattarada. Raja erinevatesse osadesse on kokku püstitatud 100 laenutuskohta, kust siis rattaid rentida või tagastada.

9. Peking, Hiina

Arengumaades tõuseb autode arv, kuid Pekingis on jalgratas siiski parim vahend liikumiseks, sest autoliiklus ei edene kuigi kiiresti ja kannatab pidevate ummikute tõttu. Samas tuleb jalgratturil taluda üsna kehva õhukvaliteeti, mis on aruteluteemaks olnud ka linnavalitsejate seas.

10. Trondheim, Norra

Norra puhul on üsna ilmne, et jalgratturi jaoks on kõige suuremaks takistuseks mäed. Trondheim on sellele murele lahenduse leidnud ja paigaldanud mäenõlvadele jalgrattaliftid, mis ei erine kuigi palju suusatajaid sõidutavatest masinatest.

Kommentaarid
Copy

Märksõnad

Tagasi üles