Soised seiklused

Priit Pullerits
Purre üle Perävalla jõe: mõnel kaardil on see märgitud Apna jõena. Ahunapalust Leego järve äärde suundudes ei maksa rattaga sõites lasta end sadulast lüüa jämedal tõkkepuul ega keelumärkidel. 8,8 km pikkune kitsas, kuid kauni loodusega tee üle soo ja läbi metsade Tsirna taluni on üllatavalt sile. Foto: Priit Pullerits

Peipsi järve ääres laiuv Emajõe-Suursoo pakub kiiret ja mõnusat sõitu keset suurt üksildust. Kui just liiga hulljulgelt sohu ei roni...

Kas kaardid võivad juhatada surmasuhu? Emajõe-Suursoo looduskaitseala infotahvlid näitavad, et Peipsi järve edelakaldalt Pedäspää lahe lähistelt Virvissaarelt läheb Leego järve äärde matkarada. Sama kinnitavad internetis leiduvad kaardid.

Aga Virvissaarel, kuhu viib Pedaspää külast nelja kilomeetri pikkune metsavahetee, pole mingit viita, mis juhataks üle soo kulgevale rajale.

Pedaspääl olin kohalikelt kuulnud, et sealt peaks minema koguni laudtee, ehkki see olla liiga lagunenud, et rattaga sõita lubaks; ratast tulevat käe kõrval lükata.

Nägin avaral niidul meest-naist kitsede-sokkude seltsis heina tegemas. Küsisin: kust too matkarada algab? Nad osutasid diagonaalis üle oma valduste kõige kaugemasse nurka metsa servas. Seal on näha maa-alust kaablit tähistavad postid ning metsasiht, aga rattaga seal sõita ei saa, hoiatasid nad.

Vanemad inimesed ei tea, mida nüüdisaja maastikurattad võimaldavad, mõtlesin endamisi ja suundusin osutatud suunas. Leidsin kaablipostid. Hmm, siht on näha, aga rada küll pole. Hüppasin sadulast ja asusin ratast käekõrval tõukama.

Jalanõud said soos kohe märjaks. Pole hullu, veensin end, suvi ju veel kestab. Kuni ühtäkki vajusin vasaku jalaga üle põlve mülkasse. See imes mu jalga mõnuga. Siis vajusin sisse ka parema jalaga.

Kibekähku, instinktiivselt, lükkasin ratta külili. Et milleks? Selleks et oleks lai toetuspind, millele kätega surudes end välja sikutada.

Läks õnneks. Pääsesin suure ehmatusega.

Hiljem kuulsin ühelt kohalikult, et laudteed pole Virvissaare ja Leego järve vahel enam juba kümme aastat. Nii et ärge sinna eluga riskima minge.

Aga rattaga seigelda tasub suursoos sellegipoolest. Virvissaare linnuvaatlustorn pakub ilusat vaadet Pedäspää lahele (ettevaatust: torn on üsna mäda!). Laaksaare sadamas saab end kruusateede tolmust ja higist Peipsi vetes puhtaks kasta. Ahunapalust viib läbi soo ja metsa Leego järve äärde nii hea metsavahetee, et pisutki treeninud pedaalijad suudavad vabalt hoida kiirust 30 km/h.

Sõidujuhised

0 Algus Ahunapalus infotahvli eest vasakule kitsale autosõiduteele.

1,1 Y-hargnemisel paremale.

2,1 Tõkkepuu alt läbi.

3,1 Purre üle Perävalla (Apna) jõe.

7,9 Y-hargnemisel paremale.

8,8 Tsirna talu, Leego järv; tuldud teed tagasi Ahunapalusse (17,6 km).

19,1 Sakil vasakule kruusateele («Parapalu 6»).

25,4 T-ristmikul vasakule asfaltteele («Meerapalu 9»).

27,2 Vasakule asfaltteele («Laaksaare 2»).

29,6 Laaksaare sadama värav; tuldud teed tagasi Mehikoorma-Meerapalu teele (31,9), mis muutub kruusateeks.

40,3 Laia kruusatee lõpp Pedaspääl (Arusoo bussipeatus), jätka otse ühe jäljepaariga metsavaheteel.

44,4 Metsavahetee lõpus sissesõidu keelu märgi alt läbi, hoia paremale metsa äärde.

44,7 Paremale jääva kraavi serval mööda kõrge rohuga rada Pedäspää laheni.

45,0 Virvissaare linnuvaatlustorn; tuldud teed tagasi Pedaspääle, sealt Parapalu ja Saki kaudu Ahunapalusse.

67,4 Lõpp Ahunapalus.

Emajõe-Suursoo rajad Tartumaal

Raja algus: Tartu-Räpina maanteel keerata Võnnu peale, edasi läbi Lääniste, Kõnnu ja Liispõllu Ahunapalusse. Seal pargi auto kruusatee lõpus platsile, rada läheb infotahvli eest vasakule.

Raja pikkus 27 km (kui läbida Ahunapalu-Parapalu-Meerapalu lõik edasi-tagasi autoga) või 67,4 km (kui läbida kogu marsruut rattaga).

Puhas rattasõiduaeg 1:25 (27 km) või 3:15 (67,4 km).

Arvestuslik rahulik sõiduaeg koos peatustega 4–6 tundi.

Teekate ja reljeef: Ahunapalu ja Meerapalu vahel tugev, sile ja lauge kruusatee, Parapalu ja Laaksaarõ vahel asfalt; Ahunapalu ja Leego järve vahel üherajaline sileda kattega metsavahetee, Pedaspää ja Virvissaare vahel rohkete väikeste lohkudega metsavahetee.

Vaatamisväärsused: Emajõe Suursoo looduskaitseala, Virvissaare linnuvaatlustorn, Pedäspää laht, Laaksaare sadam, Leego järv, sooteedeäärsed talud.