Pühapäevareegel tõrjutakse lennundusest välja

Liis Velsker
, reporter
Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Lennureisija ei pea pühapäevareegliga pead enam vaevama.
Lennureisija ei pea pühapäevareegliga pead enam vaevama. Foto: Panther Media / Scanpix

Turismifirmade kinnitusel on siiani puhkajate seas tuntud pühapäevareegel ehk Sunday Rule lennundusest peaaegu välja tõrjutud ning kehtib veel vaid üksikute lennufirmade puhul.

Estraveli Rahvusvahelise Õhutranspordi assotsiatsiooni IATA müügi ja siseteenuste direktor Mauri Saarend selgitas, et pühapäevareegel ehk nõue viibida sihtkohas hetkel, mil laupäev läheb üle pühapäevaks, on traditsiooniliselt olnud lennufirmade jaoks heaks vahendiks, mille abil eristada maksujõulisemad ärireisijad hinnatundlikematest erareisijatest. «Esimesed reeglina nädalavahetust sihtkohas veeta ei taha, teistel ei pruugi selle vastu midagi olla,» täpsustas Saarend.

Ent seoses lennunduses viimastel aastakümnetel toimunud muutustega on Saarendi hinnangul ka pühapäevareegli osatähtsus vähenenud. «Odavlennufirmade hinnapoliitika on algusest saadik olnud ühe suuna – täpsemalt isegi ühe lennu – põhine ning terava konkurentsi tõttu on samale skeemile üle läinud ka paljud traditsioonilised lennuettevõtted,» põhjendas mees.

Kuna odavlennufirmad reeglina pikki lende ei tee, on pühapäevareegel või isegi nõue viibida sihtkohas 6-7 ööd jätkuvalt kasutusel enamike soodsamate edasi-tagasi kontinentidevaheliste lennureiside puhul.

Saarend lisas, et ka ühe maailmajao sisestel lendudel kehtib mitmetel edasi-tagasi marsruudipõhist hinnastamist kasutavatel lennufirmadel soodsama hinna juures jätkuvalt minimaalse kohaoleku nõue, kuid see võib olla ka näiteks kolm ööd nädala sees või hoopis reede ja laupäeva vaheline öö.

Eesti turul on sellisteks hinnastajateks näiteks Finnair, Lufthansa ja LOT. Konkreetselt ainult Brüsseli liinil ka Estonian Air. Vastavaid piiranguid ei ole näiteks Easyjetil, Ryanairil, Air Balticul, SASil, LOTil ja Estonian Airi muudel liinidel peale Brüsseli.

«Laiemalt sõltub kõik konkurentsisituatsioonist ja üldisest nõudlusest. Ühel ja samal lennufirmal võib erinevate sihtkohtade vaheline hinnastamisskeem olla totaalselt erinev,» nentis Saarend.

Estonian Airi pressiesindaja Ilona Eskelinen selgitas, et Sunday Rule kadus seoses üleminekuga ühesuunapõhisele hinnastamisele (one-way pricing – ingl. k.), kuna seda reeglit saab rakendada ainult edasi-tagasi piletite puhul.

«Pühapäevareegli laialdasem kasutamine kadus ära 2003.–2004. aastal, kuid meil on hinnatüüpe, näiteks paketihinnad, kus pühapäevareegel on endiselt kasutuses,» lisas Eskelinen.

Kommentaarid
Copy
Tagasi üles