Kas lennufirma võib karistada nii piletist kui tasutud rahast ilmajätmisega?

Marina Lohk
Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Finnair.
Finnair. Foto: AFP / Scanpix

Finnairi Tallinna-Hongkongi lennul firma reeglite vastu eksinud Eesti mehi on väidetava halva käitumise eest karistatud tagasisõidupiletitest ilmajätmisega, kuid tarbijakaitseameti hinnangul peaks neil siiski olema võimalus makstud raha tagasi saada.


31. märtsil koos sõbraga Hongkongi lennanud mees rääkis Tarbija24.ee'le, et üks lennukis nende ees istunud hiinlane esitas kaebuse, et nad toksisid tooli jalaga. «Seda juhtub ju ikka, vahed on väiksed,» põhjendas ta.

«Tegelikult mis juhtus, oli see, et me jõime veini natukene lennukis ja võib-olla olime natuke elavamad kui tavaliselt,» rääkis mees, kinnitades, et seejuures oldi suhteliselt vaikselt.

Pikk mees ei mahtunud mugavalt istmele magama, mistõttu sättis ta öösel ennast vahekäiku magama. Stjuardessi palve peale oma istmele tagasi minna olevat ta seda kohe ka teinud.

Hommikul ootas mehi lennujaamas tõeline üllatus, kui vastu oli kutsutud kümme politseinikku. Mehed olevat ise pakkunud politseijaoskonda minekut, et asju klaardida, kuid seda ei tehtud ja ühtegi raportit neile ei näidatud. Vahejuhtumile järgnes mõne aja pärast e-postiga saadetud teade tühistatud tagasisõidupiletitest.

Lennukeeld

Finnairi pressiesindaja Kati Villanen ütles Tarbija24.ee'le, et reisijate lend koju tühistati, kuna nad ei kuulanud ega täitnud pardameeskonna korraldusi. Tagasilennu piletite tühistamist põhjendavas e-kirjas kirjeldas Finnairi klienditeenindus, et keelu aluseks on põrandal magamine, kõva joomine, teiste reisijate häirimine ning lennuteenindajate korraldustele mitteallumine.

Kuigi meeste sõnul pole neile esitatud ühtegi kirjalikku aruannet lennu ajal dokumenteeritud rikkumiste kohta, kinnitas Finnairi pardateeninduse juht Sami Sieva, et kirjalik hoiatus anti neile juba lennu ajal ning sellest tema sõnul täiesti piisab.

«Ma olen kindel, et sellise käitumise puhul see ei saa olla üllatus nende jaoks,» märkis pardateeninduse juht. Kuigi reisijad ise ei tunne endal süüd olevat, ütles Sieva, et firmale piisab täiesti pardameeskonna ja teiste reisijate antud tunnistustest. «Lennufirmana me ei teeks seda niisama, selleks peab olema tõsine põhjus, et lennule mitte lubada,» kinnitas ta.

Sami Sieva sõnul on selliseid asju Finnairil varemgi juhtunud ning näiteks Soome kodanike puhul on asjad läinud kohtusse ja reisijad on saanud kohtus ka trahvi. Kojusaamiseks on lennukeelu saanud reisijad pidanud ostma mõne teise lennufirma piletid.

Sieva kinnitas, et tagasisõidupiletite eest tasutud raha reisijad tagasi ei saa ning vastas jaatavalt küsimusele, kas seda võetakse siis justkui trahvina. Kuid vähemalt terveks eluks ei saa Finnair halvasti käitunud reisijatele lennukeeldu anda.

«Meil pole nimekirja, mis kehtiks aastaid ja aastaid. Must nimekiri selles mõttes ei ole Euroopa Liidus seadusega lubatud,» rääkis Sieva. Sõltuvalt sellest, kui halvasti on reisija käitunud, on Finnairil siiski tema sõnul võimalik lennukeeldu pikendada. Antud juhul peaks aga keeld kehtima siiski konkreetsete tagasisõidupiletite puhul.

Raha tagasisaamine peaks olema võimalik

Tarbijakaitseameti tarbijapoliitika ja avalike suhete osakonna juhataja Hanna Turetski tõdes Tarbija24.ee'le kommentaari andes, et kahjuks on kõiki asjaolusid tagantjärele raske tõendada, muu hulgas ka seda, kas reisijatele anti hoiatused või mitte.

«Siiski on tarbijal alati võimalus saada koopia vormistatud aktist,» märkis ta.

Lennuvedajal on Turetski sõnul alati õigus piirangute kehtestamisele sõltuvalt reisijate käitumisest. «Kahjuks ei oska antud hetkel näha ühtegi põhjust, miks peaks lennuvedaja ilma ühegi põhjuseta reisijat lennukile mitte lubama,» tõdes ta.

Nimetatud juhtum ei lähe Turetski sõnul Euroopa Liidu lennureisijate määruse alla ning kui reisijad ei arva endal süüd olevat ja tunnevad, et neid on koheldud ebaõiglaselt, saab kõnealuse intsidendi lahendada vaid kohtu teel.

«Vaatamata eeltoodule peaks tarbijal olema siiski võimalus lennu tühistamisele ja raha tagastamisele. Selle kohta on soovitus teha kirjalik pöördumine lennuvedajale ja paluda lennu tühistamist koos raha tagastamisega,» lisas Turetski.

Kuigi Finnairi hinnangul võiks lennu tühistamist võtta justkui trahvina reeglite rikkumise eest, arvas Turetski, et kui lennuvedaja ei luba reisijat lennule, väites, et kardab halba käitumist vms, oleks mõistlik pileti eest tasutud raha välja maksta.

Kommentaarid
Copy

Märksõnad

Tagasi üles