Bakuu - kaskadööride linna liikluses kadunud

, reporter
Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Purje meenutavate pilvelõhkujate kolmik konkureerib üle vanalinna kõrgudes teletorniga.
Purje meenutavate pilvelõhkujate kolmik konkureerib üle vanalinna kõrgudes teletorniga. Foto: Martin Šmutov

Kohalikud elanikud nimetavad Bakuud tuulte linnaks, mis tähendab, et kui hommikul tervitab jalutajaid lõõskav päike, siis pärastlõunaks võib ilm olla hoopis külmem. Tasapisi hakkab kraadiklaasi näit taas tõusma, sest õhtud ja esimesed öötunnid on taas soojemad.


Just õhtu on aga aeg, kui Bakuu haarab külastaja enda rüppe, sest kesklinna kõige võimsamateks tõmbenumbriteks on promenaad ja vanalinn ning tuledemäng muudab mõlemad veel lummavamaks.

Siis on ka rahulikum ja mõnusam jalutada – kas Kaspia merd ja promenaadil tantsijaid vaadates või vanalinna kitsaid tänavaid avastades. Kes soovivad, saavad nii promenaadil kui ka vanalinnas keha kinnitada. Hinnaklass on Eesti omaga sarnane.

Kolm hiiglast

Üle linna köidavad tähelepanu vanalinnast mõne kilomeetri kaugusele (ja ülesmäge – seega tuleks jalutuskäiguks aega varuda) jäävad kolmiktornid, mis üle vanade majade piiluvad.

Kui keegi oleks Eestis tulnud välja plaaniga rajada näiteks Tallinna vanalinna kõrvale kolm LED-ekraane täis pilvelõhkujat, jaguks vaidlust ja kirge mitmeks aastaks. Bakuusse need tornid aga isegi sobivad, sest kontrast vana ja uue ning silmipimestava luksuse ja argielu vahel on mitu korda võimsam kui Eestis.

Ülekaalukalt kõige vägevama mulje jätab Bakuu külastajale aga liiklus. Olgu kohe öeldud, et rendiauto võtmisele ei tasu väga mõelda, aga kui siiski võtta, tuleks sõiduk kindlustada enam-vähem kõige vastu.

«Meil siin on mingid eeskirjad, kuid kõik sõidavad risti vastupidi,» pajatas üks taksojuht. «See on kaskadööride riik!»

Nii oligi: turvavööd Bakuus ei kasutata ja autojuht on isegi natuke solvunud, kui sa selle siiski automaatselt peale tõmbad. Kaherealine sõidutee sõidetakse vähemalt kolmerealiseks, kusjuures rida võib vahetada vahetpidamata, ja autojuhi käsi lausa tantsib signaalil.

Noored ikka oskavad elada

Ülivahvat vaatemängu pakkusid õhtuti «siksidega» sõitvad noored, kes makil heli põhja keerasid ja foori ees rohelist tuld oodates ülikiires taktis gaasi- ja piduripedaaliga mängisid, nii et auto hakkas rappuma ja jättis filmides nähtud lowrider’i mulje.

«Mina ei saa nii teha – turvapadjad,» kurvastas üks taksojuht. «Küll ikka noored oskavad elada!»

Nädalaga Bakuus kogetud taksoseiklustest saaks kirjutada terve raamatu, kuigi sõite oli ehk neli-viis. Tänava ääres tohivad Bakuus seista vaid ametlikud taksod, mille tunneb ära välimusest – tegemist on inglise stiilis taksodega. Need on ainsad, kus leidub taksomeeter.

Teiste sõidukite teenuseid kasutades on mõistlikum hind ette kokku leppida, sest kohale jõudes hinda küsides võib pügada saada.

Küll aga ei tähenda ametlik takso, et selle juht oleks linnaga hästi kursis. Palusin end viia Eurovisiooni ametliku halli juurde. Taksojuht vaatas mulle otsa ja küsis: «Kummale poole see jääb, ma pole seal veel käinud?»

Meid viimati sõidutanud taksojuht suutis seltskonda umbes kolmveerand tundi mööda Bakuud vedada, leidmata küsitud hotelli. See-eest pajatas endine kindrali autojuht terve tee rõõmsameelselt kõigest muust.

Sihtkohta me ei jõudnudki, kuid vähemalt leidis mees tee tagasi alguspunkti, kus ta õlgu kehitades meid maha pani – ikka juhtub.

Video kohalikust ummikust leiab siit.

Kommentaarid
Copy

Märksõnad

Tagasi üles