20 huvitavat fakti lennujuhi ametist

Johanna Vahuri
, Reisile.ee toimetaja
Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Lennujuhtimiskeskus
Lennujuhtimiskeskus Foto: Vida Press

Lennundus ja sellega seotud saladused pakuvad alati põnevust ning kuigi lennukitest ja pilootidest teatakse üsna palju, on lennujuhid jäänud suure tähelepanu alt kõrvale.

Carlos Beneto Turner on Heathrow' lennujaamas lennujuhina töötanud seitse aastat, vahendab Telegraph. Turner jagab oma ametiga seotud valearusaamasid, põnevaid kogemusi ja huvitavaid fakte.

1. See on amet, millest väikesed poisid unistavad

See on nagu astronaudiks või rongijuhiks olemine, kõik poisid tahavad seda teha. Sündisin ja kasvasin Hispaanias, kuid pool mu suguvõsa on Suurbritanniast. Iga kord kui sõitsin Inglismaale vanaisale külla, lendasin läbi Heathrow'. Olin juba siis lennukite järele hull, seega alates kümnendast eluaastast teadsin, et tahan sellega tegeleda.

2. Kandideerimisprotsess on hullumeelne

Inglismaal on kandideerimiseks kolm etappi. Esimene neist on ruumitunnetuse ja mentaalse võimekuse test, siis tuleb isiksustest, et mõista, kuidas sa eri situatsioonides reageerid. Teine etapp on keerukam versioon esimesest etapist ning puudutab rohkem juba lennujuhtimist. Kolmas etapp on intervjuu ja grupiharjutus, et näha, kuidas sa töötad meeskonnas.

3. Sa pead minema ülikooli

Kui sa oled kolmandas etapid edukas, pakutakse sulle kohta rahvusliku lennujuhtimisteenistuse (NATS) kolledžis. Siis algab alles tõsine töö. Ohtralt presentatsioone, koosolekuid ja simulaatoriga harjutamist. Pärast lõpetamist alustadki tööd lennujaamas. See võtab aega mitu kuud. Mina olin kolledžis kõigepealt seitse kuud ja siis läks veel 13 kuud aega enne kui olin Heathrow's töötamiseks täielikult kvalifitseeritud.

4. Sul on pikka aega tugisüsteem

Kui jõuad lennujaama, tehakse kõigepealt simulaatoril koolitusprogramm, et sind asjadega kurssi viia. Instruktor jagab alati õpetusi, nad saavad sinu öeldu raadio teel tühistada. Esimesel päeval peab instruktor enamiku vestlusi sinu eest ise. Aga nii juhib ta sind punkti, kus sekkub järjest vähem. Eesmärgiks on, et kui on käes eksam, siis ei peaks ta enam üldse sekkuma.

5. Eksam on ülimalt stressirohke

Kogu vaev, mida oled selle hetkeni näinud, on selle ühe eksami nimel. See on nagu sõidueksam. Sa pead teadma kõiki protseduure. Ja on võimalik, et sa kukud läbi – see on haruldane, kuid seda juhtub.

6. Esimene päev kvalifitseeritud lennujuhina on üsna igav

Esimene päev tundub erilisena, sest sul pole enam instruktori näol turvavõrku. Sa opereerid omaenda tegevusloaga esimest korda. Kuid muus osas ei ole midagi muutunud, sul on kindel tunne ja tead, mida teed.

7. See töö ei ole tegelikult stressirohke

Asi ei ole stressis, vaid pinges. Mõni võib küll arvata, et need tähendavad sama asja, kuid mina nii ei mõtle. See on kindlasti töö, mis on väga pingeline ja ükski hetk ei tohi tähelepanu hajuda, kuid see ei tähenda, et see oleks stressirohke. Kontrolltorni tulles üllatuvad inimesed alati, kui rahulik seal on. Tavaliselt kujutatakse ette tõeliselt kaootilist kohta, kus inimesed karjuvad ja loobivad asju. Tegelikult on seal kõik väga rahulik.

8. See töö ei ole selline, nagu filmides näidatakse

Filme on küll tore vaadata, kuid seal kujutatu ei vasta tõele. Nendest tuleb tavaliselt ka arusaam, et lennujuhi töö on meeletult stressirohke. See peletab ilmselt eemale ka häid kandidaate, kes tegelikult võiksid lennujuhina töötada.

9. Õhkutõus on keerulisem kui maandumine

Lennujuhi jaoks on õhkutõusu juures rohkem muutujaid, kui maandumise puhul. Maandumisele suunduvad lennukid seatakse teise lennukontrolltorni poolt järjekorda ja nad antakse meile üle, kui see järjekord on paigas. Meie asi on lihtsalt veenduda, et kõik maandumised läheksid korrapäraselt. Õhkutõusuga aga tuleb endal õige järjekord paika seada, seal on palju rohkem mida teha. Üks olulisimaid otsuseid on panna õhkutõusu järjekord õigesti paika. Kui üks lennuk ei saa õigel hetkel õhku tõusta, siis tekib doomino efekt ja kõik läheb paigast.

10. Suured lennukid panevad väikesed värisema

Lennukid on erineva suurusega ja tekitavad seega õhkutõusul enda järel erineva tugevusega turbulentsi. Seda tuleb silmas pidada siis, kui väiksem lennuk tahab suurema järel õhku tõusta. Sellisel juhul on kahe õhkutõusu vahele vaja jätta rohkem aega. Me eraldame lennukid ka nende marsruudi järgi. Näiteks pärast lõunasse suunduvat lennukit peaks õhku tõusma põhja suunduv lennuk.

11. Kõige tüüpilisemad probleemid on väikesed probleemid

Sagedamini tuleb ette, et lennuk pöördub rajalt väravasse tagasi, sest keegi vajab meditsiinilist abi või lennukil avastati tehniline rike. See on lihtsalt väike ebamugavus, mitte probleem. Lennuki tagasipöördumine ja selle protsessi juhtimine on meie töö üks osa.

12. Halb ilm võib muuta päeva väga väsitavaks

Lennukid on ilmale väga vastupidavad, kuid meie peame nende ilmaoludega toime tulema. Lähedal asuvad tormid võivad kõik plaanid sassi ajada. Lennukitele ei meeldi läbi tugeva tormi lennata, mistõttu tuleb palju rohkem mõelda. Lennukid suunduvad pärast õhkutõusu tavaliselt mööda kindlaks määratud lennukoridore, kuid kui see koridor läheb otse läbi tormi, tuleb rada ümber mõelda.

13. Ebaõnnestunud maandumiskatse ei ole põhjus muretsemiseks

Reisijad tunnevad, et ebaõnnestunud maandumiskatse muudab lennuki või lennu kuidagi ebaturvaliseks, kuid tegelikult tuleb seda ette iga päev. Kui lennuk läheb maandumisega teisele ringile on see täiesti tavaline ja turvaline. Selleks on alati ka väga mõjuv põhjus ja reisijad ei peaks kindlasti muretsema.

14. Sa pead kõigeks valmis olema

Mul on olnud õnne. Ma ei ole oma karjääri jooksul kordagi pidanud tegelema mõne suure hädaolukorraga. Kõige ebameeldivam juhtum oli kui Boeing 767 lennukil murdus maandudes piduriketas, mistõttu pidin rajale saatma tuletõrjeautod, et veenduda, et kõik oleks korras. Kõige suurem töökoormus selles olukorras tekkis aga seetõttu, et rajal olid piduriketta tükid, mistõttu ei saanud teised lennukid sinna enam maanduda. Seepärast peab paluma teistel lennukitel veel veidi tiirutada, et oleks aega rada ära puhastada.

15. Aeg liigub juhtimiskeskuses väga aeglaselt

Otsuste ja asjade tegemiseks on palju rohkem aega, kui keegi võiks arvata. Kahe lennuki vahel on kilomeetreid maad. Inimestel on tihti arusaam, et kõik toimub sekundi murdosa jooksul, kuid kui oled otsustanud ühe lennuki tiirule saata, on tükk aega enne, kui pead järgmise lennukiga tegelema hakkama. Seega on palju aega mõelda, mis on su järgmine samm. Isegi hädaolukordades jääb rahulikult aega mõtlemiseks, sest tegelikult oled sarnaste situatsioonidega varemgi kokku puutunud ja pead vaid rahulikult mõtlema.

16. Vaba aeg on väga tähtis

Heathrow' lennujaamas tohime korraga töötada vaid 90 minutit järjest ja siis peab meil olema vähemalt pooletunnine paus. Kui on olnud kiire periood, saab su aju aru, et ta on kõvasti pingutanud, isegi kui oled samal ajal istunud mugavas toolis. Meil on puhkamiseks mõnusad ruumid ja kõik need pausid peavad olema kohustustevabad, sel ajal kui oleme pausil, ei tohi me isegi tööga seotud e-kirju vaadata. Me peame oma pea täielikult välja lülitama. Meil on vaiksed toad, kus saame filme vaadata, raamatut lugeda või lihtsalt kohvi juua. Pauside võtmine on meie jaoks tõsine asi, sa tahad, et su aju oleks võimalikult värske, kui sa tööle tagasi lähed.

17. Su töö lõpeb siis, kui su päev lõpeb

Kui su vahetus on läbi, siis on su tööpäev läbi. Sul pole hetkekski vaja muretseda mõne lisatöö pärast. Sa annad oma asjad üle järgmisele vahetusele, võtad oma jaki ja lähed koju. Paljude jaoks on see väga ligitõmbav. Tööd endaga koju kaasa võtma ei pea.

18. Kõik räägivad suurepärast inglise keelt

Kõik peavad rääkima suurepärast inglise keelt, mis vastab rahvusvahelise tsiviillennunduse inglise assotsiatsiooni nõuetele. Mõnd rahvust, tulenevalt nende hääldusest, on keerulisem mõista, kuid sellega harjub ära ning seega pole see kunagi probleem.

19. Lennujuhiks olemisel ei pea olema suurepärast silmanägemist

Mul on vedanud, mul on suurepärane nägemine, kuid keskuses on palju inimesi, kellel ei ole. See ei ole ka eelduseks ning see ei oleks ka praktiline. Paljudel inimestel keskuses on prillid.

20. Lennujuhiks olemine võtab lennuhirmu ära

Ma tunnen end lennukites mugavamalt, see on täpselt sama tunne, nagu läheks bussi peale. Samuti on see minu jaoks põnevam, eriti kui lähen teistesse lennujaamadesse. Mulle meeldib näha, kuidas inimesed töötavad. Kui oled lennujuht, saad päris paljudest asjadest aru juba siis, kui vaatad lihtsalt aknast välja. 

Kommentaarid
Copy
Tagasi üles