Sinu brauser on natuke ajast maha jäänud. Et kõik töötaks, nagu vaja, palun uuenda enda brauserit.
Küpsised aitavad meil teenuseid edastada. Meie teenuseid kasutades nõustute sellega, et kasutame küpsiseid. ROHKEM INFOT >

10 maailma suurimat lennundusmüsteeriumi

KOMMENTEERI PRINDI ARTIKKEL
Saada vihje
Amelia Earhart | FOTO: Vida Press

Lennukitega reisimine on praegu väga igapäevane, kuid samas on just lennumasinatega seotud paljud sündmused, mida keegi tänapäevani seletada ei oska.

1. Amelia Earhart

Hiljuti avastatud foto tõestab, et Amelia Earhart ei surnud lennuõnnetuses, vaid jaapanlased võtsid ta kinni, väidavad eksperdid 80 aastat pärast naise kadumist.

Hiljuti avastatud foto Amelia Earhartist / Scanpix

Teedrajav lendur haihtus 1937. aastal Vaikse ookeani kohal, kui tal oli pooleli lend ümber maailma. Tema kadumisele on aja jooksul pakutud palju põhjuseid. Ühed pakuvad, et lenduri võtsid vangi Jaapani väed, teised usuvad, et naine lavastas ise oma surma ning kolmandad väidavad hoopiski tulnukate sekkumist juhtunusse. Veidi aega tagasi USA Rahvusliku Arhiivi eriti salajaste dokumentide hulgast leitud foto abiga üritatakse müsteeriumile punkt panna. Uus dokumentaalfilmgi Earhartist räägib, kuidas tema lennuk võis hädamaanduda Jaapani valduses olnud Marshalli saartele. Kohalikud olid pidanud aga Earharti ja ta kaaslast spioonideks ning võtnud nad vangi. Samuti oletatakse, et USA valitsus oli toimunust teadlik, kuid ei teinud midagi lenduri päästmiseks.

2. Bermuda kolmnurk

Kolmnurkne ala Miami, Bermuda ja Puerto Rico vahel, on koht, kus paljud lennumasinad ning laevad on kummalistel põhjustel kaduma läinud. Nii haihtus näiteks 5. septembril 1945. aastal USA Sõjaväe pommitaja, samuti lennuk, kes eelmist otsima suundus.

3. «D B Cooper»

1971. aastal kaaperdas identifitseerimata reisija lennuki Boeing 727. Mees, kes reisis Dan Cooperi nime all, pressis välja 200 000 dollari suuruse lunaraha ning hüppas seejärel langevarjuga lennukist välja. Meest pole suudetud siiani tuvastada, kuid FBI töötajad kinnitasid, et kaaperdajal oli lennukist väljahüppamisel väga väike tõenäosus ellu jääda.

4. TWA lend 800

Lennufirma Trans World Airlinesi lennul 800 said surma kõik pardal viibijad, kui lennuk plahvatas ning kukkus alla Atlandi ookeanisse. Õnnetuse täpsed asjaolud on ebaselged. Kahtlustatakse nii terroriste kui ka USA sõjaväe laevalt tulnud raketti. Neli aastat pärast juhtunut (2000. aastal) leiti siiski, et kõige tõenäolisemalt toimus lennuki sees plahvatus.

5. Uruguay Air Force'i lend 571

13. oktoobril 1972. aastal lendas Uruguay lennuk 40 reisija ning viie meeskonnaliikmega üle Andide ning läks ootamatult kaduma. Juhtunust oli möödas 72 päeva ning arvati, et kõik lennukis viibinud olid surnud. Välja ilmus aga 16 ellujäänut, kes olid sunnitud ellujäämiseks sööma ära mõne surnud kaasreisija. 1993. aastal valmis ka sel sündmusel põhinev film «Elus» (originaalpealkiri «Alive»).

6. Air France'i lend 447

2009. aasta juunis läks kaduma Rio de Janeirost Pariisi suunduv lennuk, 228 inimesega pardal. Õhusõiduk haihtus keset ookeani ning hämmingus lennufirmal võttis kuus tundi aega, et möönda selle kaotust. Veel mitu päeva pärast õnnetust polnud lennukist jälgegi. Hiljem, pärast vraki avastamist, jõuti järeldusele, et sõiduk oli lennanud läbi äikesepilve, kuid mingisugust hädasignaali lennukist ei saadud. Peaaegu kaks aastat hiljem leiti ookeani põhjast ka mustad kastid. Viimase aruande kohaselt olid õnnetuses süüdi pitot-torud, mis jääkristallide tõttu põhjustasid autopiloodi rikke. Samuti võis mõjutada juhtunut väsinud piloot, kes oli eelneval ööl maganud ainult ühe tunni.

7. Helios Airwaysi lend 522

Kreeka lennujuhid kaotasid 2005. aastal kontakti Ateena lennujaama kohal ootejärjekorras ringe teinud lennukiga. Pärast tunniajalist ringitamist saadeti Kreeka hävituslennuk olukorda uurima. Selgus, et piloot ja kõik pardal viibinud inimesed olid teadvusetud. Mõni hetk hiljem sai aga lennukis kütus otsa ning pärast mootorite seiskumist kukkus lennuk lähedal oleva Grammatiko mäe otsa. Surma said kõik reisijad ja töötajad. Katastroofi uurimisest selgus, et õnnetuse põhjuseks oli väga madal salongirõhk, mille piloodid oleksid saanud ära hoida, kui oleksid enne reisi alustamist korralikult lennuprotokolli täitnud.

8. Flying Tiger Line'i lend 739

1962. aastal Filipiinidele suundunud lennuk kadus teadmata suunas. Pardal viibisid USA ning Lõuna-Vietnami sõdurid. Väidetavalt oli keegi saarte elanikest plahvatust näinud, kuid lennumasina otsimisel rohkem kui 200 000 ruutmeetri suuruselt alalt ei leitud mingisuguseid jäänuseid.

9. Egyptairi lend 990

New Yorgist Kairosse reisinud lennuk kukkus äkitselt 100 kilomeetri kaugusel Ameerika Ühendriikide rannikust Atlandi ookeanisse. Kõik lennukis olnud 217 inimest said surma, kuid tänaseni ei oska keegi öelda, mis täpselt juhtus. Egiptuse lennujuht, kes oli ühenduses pardameeskonnaga, kuulis vaid, kuidas piloot enne katastroofi korduvalt ütles, et ta toetub Jumalale.

10. BSAA Avro Lancastrian Star Dust

1947. aastal kadus Star Dusti nime kandev lennuk teel Buenos Airesest Santiagosse. Kuna 50 aasta jooksul pole lennuki jäänuseid avastatud, siis on siinkohal oma teooriad välja pakkunud tulnukausku inimesed. Küll aga leiti Andide mäestiku jalamilt üheksa hukkunut ja üks lennuki mootoritest.

Kümme müsteeriumi valis välja ja tegi neist kokkuvõtted The Telegraph.

Tagasi üles