Sinu brauser on natuke ajast maha jäänud. Et kõik töötaks, nagu vaja, palun uuenda enda brauserit.
Küpsised aitavad meil teenuseid edastada. Meie teenuseid kasutades nõustute sellega, et kasutame küpsiseid. ROHKEM INFOT >

Pilootide koodsõnad, millest reisijad tavaliselt aru ei saa

KOMMENTEERI PRINDI ARTIKKEL
Saada vihje
Piloot | FOTO: Vida Press

Lendamine pakub alati piisavalt närvikõdi, sest lisaks mõningasele turbulentsile, räägivad piloodid ja pardameeskond koodsõnadega, millest tavareisijal on raske aru saada.

Piloot Patrick Smith kergitas Insideri abiga veidi saladuseloori ja selgitas, mida mõned koodsõnad tähendavad. Tema sõnul on mõned terminid väga tehnoloogilised, kuid teised kõlavad humoorikalt või isegi absurdselt.

Kuna enamjaolt kuuleme lennukis neid lauseid inglise keelsena avaldame nad ka siin sellisel kujul.

Doors to arrival and crosscheck ehk uksed saabumiseks ja ristkontroll - seda ütleb peamiselt küll lennu purser hetkel, mil lennuk läheneb väravale. Selle käskluse peale peab pardameeskond uksed avamiseks ette valmistama ja  ka teise meeskonnaliikme töö üle kontrollima. Kui uksed ei ole korrektselt ette valmistatud läheb ust avades lahti ka hädaolukordades kasutatav liumägi.

All-call ehk helista - kui ristkontroll on tehtud peavad meeskonnaliikmed sellest sisetelefoni teel teada andma.

Last minute paperwork ehk viimase hetke paberimajandus - tavaliselt viitab see lennu hilinemisele. «Paberimajandus» tähendab lennuplaani ülevaatamist, lennuki kaalu ja tasakaalu kontrollimist või s siis lihtsalt ootamist, et hooldusmeeskond annaks loa lahkuda.

Ground stop ehk maapeatus - selle väljendiga teatakse reisijatele, et kõik lennukid ühte või mitmesse sihtkohta hilinevad ning lennukontrollkeskus ei anna luba õhku tõusta. Tavaliselt on selle põhjuseks liiga suur lennuliiklus.

Air pocket ehk õhutasku - seda terminit kasutatakse turbulentsi kirjeldamiseks.

Equipment ehk varustus - näiteks võib lennujaamas kõlada, et varustuse vahetuse tõttu on lend Londonisse hilinenud. Varustus tähendab selles kontekstis aga lennukit.

Final approach ehk viimne lähenemine - pilootide jaoks teeb lennuk viimset lähenemist siis, kui lennuga on jõutud viimasesse maandumisfaasi. Lennuk on sel hetkel maandumisrajaga ühel joonel ning rohkem manööverdama ei pea.

Deadhead ehk surnudpea - seda terminit kasutatakse pilootide või teiste töötajate kohta, kes lendavad tööülesannete osana ühest kohast teise. Selle alla ei käi tööle sõit või tavaline reisimine.

Direct flight ehk otselend - meie mõistes tähendab otselend seda, et lendad sihtkohta ilma ühegi maandumiseta. Tegelikult nii see ei ole. Ametlikult tähendab otselend seda, et sinu lennunumber terve teekonna jooksul ei vahetu, olenemata sellest, kui palju vahemaandumisi tuleb teha. Lend, kus vahemaandumisi ei tehta on non-stop ehk vahemaandumiseta lend.

The ramp ehk tee - see tee on lähim terminalile, kus sõidavad mitmed lennujaama teenindavad masinad ning mille ääres pargivad ka lennukid.

Tagasi üles